TeslaOwnersDenmark.dk

Ny refresh af Tesla Model 3 (project highland)

1. Sep 2023 af Hans Pugaard Milling

Tesla har ikke desiderede model år, men ændre løbende på deres biler. Se bare vores tidligere artikel om tidslinjen for Model 3 her (https://teslaownersdenmark.dk/menu/articles/article_id/6).

I denne artikel vil vi gennemgå alle de ændringer vi har kunne få bekræftet.

Den nye model kan allerede bestilles på Teslas webside eller man kan bare tjekke billederne ud: https://www.tesla.com/da_dk/model3

Først og fremmest er Performance modellen ikke at finde mere (kommer måske senere, ligesom den højre styrede heller ikke er annonceret).
Bilen har også samme batteri og motor som før. Det ser heller ikke ud til at den bruger front/rear casting som f.eks. Model Y.
Rækkevidden er øget på Standard range til 513 km og på Long Range til 629 km WLTP med 19" og 678 km med 18" (4,5%-9,5% længere rækkevidde).
8% mere effektiv samlet set (ac, isolering, vindmodstand, rullemodstand osv), så rækkevidden om vinteren skulle også være forbedret.

Eksteriør:

  • De nye farver hedder nu Stealth Gray or Ultra Red og erstatter de gamle røde og grå farver. Alle er multi coat.
  • Nye forlygter som er smallere.
  • Nye baglygter som nu sidder 100% på bagklappen og åbner op sammen med denne.
  • Tågelysene er ikke længere i kofangeren (det vides dog ikke om de er integreret i forlygten).
  • Nye dæk og fælge. 18" hedder Photon og 19" hedder Nova. Dæk skulle være special udviklet til den nye Model 3 med lavere rullemodstand og mindre støj fra vejen.
  • Formen af kofangerne, forklappenog vinduesviskerne er ændret for at reducere vindstøj og vindmodstand, så den nu er nede på en koefficient på 0,219.
  • Under forklappen sidder der nu to springladninger som vipper forklappen op så den kan forhindre fordgængere i at ramme vinduet eller ryge over taget ved front kollision.
  • Der er nu to motorere i bagklapdæmperne, så bagklappen lukkes mere lige og ikke trækkes skæv.
  • Kamera i forreste kofanger, dog ikke bekræftet endnu.
  • Bagklappen har nu TESLA bogstaverne i stedet for logoet
  • HW4 kameraer som er højere opløsning og hvor farverne ikke er forvrænget på optagelser (sikkert 10 bit i stedet for 8 så det infrarøde ikke skal mases ned i det synlige lys).
  • Side kollision er forbedret væsentligt på alle 4 døre.
  • Alle bilerne er typegodkendt med træk så det kan eftermonteres.
  • Motor i begge sider af bagklappen.
  • Refleksen nederst på bag kofangeren har fået stop, bak og de andre lys, da dem oppe på bagklappen ikke kan ses når den er åben.

Hjulophæng:

  • Bedre fjedre.
  • Bedre dæmpere.
  • Ny forbedret konstruktion.
  • Nye typer bøsninger.

Interiør:

  • Pindene bag rattet til at justere lys, viskere samt gear er fjernet og erstattet af knapper på rattet.
  • Rattet har nu knapper på venstre side til blinklys og langt lys. Højre side har Autopilot, vinduesviskere, mikrofon (mute telefon) og en kamera knap til at gemme sentry mode klip. Midten er stadigvæk hornet, så det er nemt at dytte hvis man skal advare andre i trafikken.
  • Alcantara er udskiftet med et andet stof som skulle være mere holdbart men også mere lydisolerende (samt absorbere støj).
  • Bagrude og bagerste sideruder har også fået akustisk glas som skal mindske støjen udefra.
  • Dørene er redesignet indvendigt.
  • Instrumentbordet har også fået et løft med nye luft kanaler og træ panelet er udskiftet med et flettet stof. I en video påstås at den kan bestilles i forskellige materialer/farver, men det kan vi ikke se at man kan på Teslas webside pt.
  • Ambilight rundt om instrumentbordet og alle dørene som kan indstilles fra skærmen.
  • Man kan nu slukke helt for luften i passagersiden.
  • Center konsollen er opfrisket med nye låger som minder om dem i Model S Plaid.
  • Skærmen har en højere lysstyrke og højere refresh, så den føles endnu mere responsiv og med smallere kanter.
  • Mikrofonen til telefonen er nu placeret ved fører og passager i stedet for i midten.
  • Bluetooth er forbedret med kraftigere signal, så problemer med at dørene ikke låser op skulle være formindsket.
  • Wifi er forbedret til nyeste version og med længere rækkevidde (bedre antenne), så du selv i en lang indkørsel skulle kunne nå Wifi i huset.
  • Højtaler systemet er nu med 17 højtalere (der er kommet højtalere i center bjælken i loftet) og kan spille ikke bare højere, men også med mere bas.
  • 65W USB-C stik i center konsollen, så man kan lade en bærbar eller lynlade sin telefon.
  • Ny 8" skærm til bagsædet hvor man kan se streaming tjenesterne, justere lyden, AC til bagsædet samt flytte på forsæderne, hvis der ikke sidder nogen i dem.
  • Bagsæderne hælder lidt mere bagover så de giver mere støtte (dog stadigvæk ikke lige så godt som i Model Y).
  • Alle sæderne er perforerede med små huller, men kun forsæderne er luftkølet.
  • Adgangs kort skal nu swipes ved den induktive lader og ikke ved armlænet.
  • Cigarstikket sidder nu helt forrest i midter konsollen.
  • Bagage rummet er blevet 30 litter større.
  • Krogen til at bugsere bilen sidder nu oppe under lyset i frunk, i stedet for i bunden så man kan komme til den uden at skulle tage bagagen ud.
  • Loftlys er nu med touch i stedet for at man fysisk skal klikke dem ind.

Samlet er støjreduktionen:

  • Vindstøj er reduceret med 30%.
  • Lydisoleringen er forbedret og  reduceret støj ude fra med 30%.
  • Støj fra bilens hjulophæng (når man kører over brosten og andre ujævnheder) er reduceret med 25%.
  • De nye dæk støjer 25% mindre.

Kilder:
https://tesla.com
https://www.youtube.com/watch?v=gQ6zIHHMlSs
https://www.youtube.com/watch?v=eCmIm5nF1Uk

Artiklen opdateres løbende som vi får flere informationer.

Læs mere: https://www.tesla.com/da_dk/model3

Tilbage til artikler

Til toppen